HS0453 Familje- och relationsstödjande själavård i församlingskontext

Kurskod

HS0453

Kursbenämning

Familje- och relationsstödjande själavård i församlingskontext

Kursbenämning (engelska)

Pastoral Care of Families and Relationships in Church Ministry

Kursens poäng

7,5

Kursens nivå

Avancerad nivå

Förkunskapskrav

120 hp i teologi eller religionsvetenskap varav 15 hp i historisk-praktisk teologi, inklusive HS0201 Grundkurs i pastoral teologi och pastoral psykologi, eller motsvarande.

Kursbeskrivning

Innehåll

Kursen belyser förståelsen av äktenskap, familj och relationer utifrånteologisk antropologi och familjesystemisk psykologi i historia och nutid.Studenten orienteras i hur ett relationssystem fungerar med dess dynamik samthur dessa system kan interagera i en värdebaserad församlingskontext. En del avkursen ägnas också åt att diskutera forskningen kring funktionella vs.dysfunktionella relationer samt med vilka verktyg man på grundläggande sättsalutogent kan stödja och bistå en relations konstruktiva utveckling och resiliens.

Förväntat studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
● Översiktligt redogöra för den kristna kyrkans teologiska bas föräktenskap, familj och relationstänkande i historia och nutid
● Redogöra för grundläggande faktorer för ett relationssystemsfunktionalitet och resiliens sett ur systempsykologiskt perspektiv
● Redogöra för några viktiga verktyg för arbetet med äktenskap, familj ochrelationer i allmänhet i kyrkans kontexter.

Färdighet och förmåga
● Identifiera och särskilja faktorer som påverkar ett relationssystemsfunktionalitet
● Urskilja och reflektera över intersektionella faktorer som påverkarinterpersonella relationer
● Urskilja och välja bland några lämpliga interventioner för salutogent stödrespektive krishantering i relationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
● Kritiskt granska och värdera teologiska och psykologiska relationskoncept som relaterar till äktenskap och familj
● Identifiera aspekter av och värdera hur kulturella och ideologiskasvängningar påverkar relationsbyggande i värdebaserad miljö
● Utifrån teologiska och psykologiska redskap värdera relationersoch värdebaserade miljöers destruktiva respektive konstruktiva dimensioner

Examination

Examination sker genom skriftliga och/eller muntliga uppgifter, kontinuerligteller vid kursens slut. För godkänt betyg fordras att samtliga uppgifter fullgjorts.För fullständiga examinationsvillkor hänvisas till PM förexaminationsföreskrifter och betygskriterier.

Lärare

Kursplanen fastställd

2022-03-03

Kurslitteratur

 Litteraturen för kursen kan ändras fram till två månader före kursstart.
Ahrne, Göran, Christine Roman och Matz Franzén, Det sociala landskapet: en sociologiskbeskrivning av Sverige från 1950-talet till 2000-talet, Bokförlaget Korpen, 2008, sid. 111-162.

Balswick, Jack O. and Judith K. Balswick, The Family: A Christian Perspective on the ContemporaryHome, Baker Publishing, 2021. (402 sid)

Sundberg, Lars-Göran R. Quality in Marriage in Value-Laden Contexts: An Empirical and TheologicalStudy. Tranås: Textorama, 2006. (Sid 1-278)Sundberg,

Lars-Göran och Christina Sundberg, Dela livet hela livet: handbok för äktenskap på väg.Libris, 2008. (195 sid)

Walsh, Froma, Strengthening Family Resilience, Guilford Publications, 2011, (sid. 3-63; 181-216;251-287; 318-354).

Wrangsjö, Björn och Ingegerd Wirtberg, Familjer och livscykeln. Lund: Studentlitteratur, 2019. (200sid)

Yarhouse, Mark A. and James N. Sells,* Family Therapies: A Comprehensive Christian Approach.*Grand Rapids: IVP-Academics, 2008. (275 sid).

Totalt, antal sidor: 1568

Ladda ner kursplan

https://www.johannelund.nu/wp-content/uploads/2024/03/Plan-HS0453-Familje-och-relationsstodjande-sjalavard-i-forsamlingskontext.pdf

Äldre kursplaner