HL0453 Ledarskap och utvecklingsarbete i församling och kyrka
Kurskod
HL0453
Kursbenämning
Ledarskap och utvecklingsarbete i församling och kyrka
Kursbenämning (engelska)
Congregational leadership and church development
Kursens poäng
7,5
Avancerad nivå
Förkunskapskrav
120 hp i teologi eller religionsvetenskap, varav 15 hp i historisk-praktisk teologi. Dessutomkunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.
Kursbeskrivning
Förväntat studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa en förmåga att beskriva och analysera olika teorier och modeller förledarskap och församlingsutveckling
Färdighet och förmåga
- använda kursens teorier in i ett lokalt sammanhang och kritiskt utvärderadessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och förhålla sig till olika ledarskaps- ochförsamlingsutvecklingsteorier/-strategier in i ett lokalt sammanhang
Examination
Examination sker genom skriftliga och/eller muntliga uppgifter, kontinuerligteller vid kursens slut. För godkänt betyg fordras att samtliga uppgifter fullgjorts.Kan preciseras vid behov. För fullständiga examinationsvillkor hänvisas till PM för examinationsföreskrifter och betygskriterier .
Lärare
Kursplanen fastställd
2024-06-03
Kurslitteratur
Ayers, Michale. “Toward a theology of leadership”. Journal of Biblical Perspectives in Leadership, 1,no. 1 (Fall 2006), s 3-27. (24 sid)
Bevans, Stephen. ”A Theology Of Leadership, Not Management: Trinitarian Mission And BaptismalDiscipleship”. Annales Missiologici Posnanienses, 22 (2017), s 9-19. (10 sid)
Campbell, Dennis. Congregations as Learning Communities. Alban Institute, 2000. (70 sid)
Davis Olds, Courtny B. Perspectives from the Pew: A Phenomenological Exploration of Congregants’Experiences of Change in Their Churches. PhD diss., Antioch University, 2020. (108 sid)
Guder, Darrell L. “Walking Worthily: Missional Leadership after Christendom,” Princeton SeminaryBulletin 28, no. 3 (2007), s 251 – 91. (40 sid)
Hill, Graham (red). Servantship – Sixteen Servants on the Four Movements of Radical Servantship.Eugene, OR: Wipf & Stock, 2013. (326 sid)
Huizing, Russel L. “Bringing Christ to the table of leadership: moving towards a theology ofleadership”, The Journal of Applied Christian Leadership, 5, No. 2, Fall 2011, s. 58-75 (17 sid)
Irizarry, Cesar O. ”Developing a Theology of Organizational Leadership for Christian Ministry PostCOVID 19”, International Journal of Philosophy and Theology,* *December 2021, Vol. 9, No. 2, s 9-13 (4 sid)
Martinson Elton, Terri Lynn. Congregations as Systems for Empowering Missional Leadership: aLutheran Hermeneutic for Leading in Mission (2007). PhD diss., Luther Seminary, 2007. (234 sid)
Newbigin, Lesslie. ”Ministerial Leadership for a Missionary Congregation”, i The Gospel in aPluralistic Society. Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans Publishing Co., 1989. (8 sid)
Niemandt, Nelus. Missional Leadership, HTS Religion & Society Series 7, Cape Town: Aosis, 2020.(219 sid.) *Finns att ladda ner som PDF. *
Van Gelder, Craig (red). The Missional Church and Leadership Formation: Helping CongregationsDevelop Leadership Capacity. Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans Publishing Co., 2009. (248sid)
Wollschleger, Jason. ”Pastoral Leadership and Congregational Vitality”. Review of ReligiousResearch, 60 no 4 Dec 2018, s 575-585 (10 sid)
Samt ytterligare 500 sidor, bestäms i överenskommelse med kursansvarig.
Ladda ner kursplan
https://www.johannelund.nu/wp-content/uploads/2022/09/Plan-HL0453-Ledarskap-och-utvecklingsarbete-i-forsamling-och-kyrka-1.pdf
Äldre kursplaner
https://www.johannelund.nu/wp-content/uploads/2022/09/Plan-HL0453-Ledarskap-och-utvecklingsarbete-i-forsamling-och-kyrka.pdf