EN0313 Lukasevangeliets teologi
Kurskod
EN0313
Kursbenämning
Lukasevangeliets teologi
Kursbenämning (engelska)
The Theology of the Gospel of Luke
Kursens poäng
7,5
Grundläggande nivå
Förkunskapskrav
60 hp teologi eller religionsvetenskap varav minst 15 hp exegetisk teologi
Kursbeskrivning
Innehåll
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om Lukasevangeliets innehåll och teologiska profil. Vad är Lukasevangeliets syfte, vilken är dess målgrupp och hur ser dess bidrag ut till den nytestamentliga teologin? Kursen orienterar studenten i aktuell forskning inom lukansk teologi och liknelseteologi, samt i aktuella tolkningsmetoder och läsmodeller kopplade till Lukasevangeliet.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
Redogöra för och uppvisa fördjupade kunskaper om de viktigaste särdragen i
Lukasevangeliets teologi.
Redogöra för aktuella frågor inom Lukasforskningen.
Färdighet och förmåga:
I dialog med aktuell forskning analysera särdragen i lukansk teologi och relatera dem till övrig nytestamentlig teologi.
Visa förmåga att använda olika tolkningsmetoder och läsmodeller i arbetet
med evangelietexten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Visa förmåga att göra relevanta kontextualiseringar samt att förhålla sig till
hermeneutiska frågor i mötet med evangelietexten.
Examination
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, hemskrivningar och/eller tentamen.
Lärare
David Nyström
Kursplanen fastställd
2023-02-01
Kurslitteratur
Litteraturen för kursen kan ändras fram till två månader före kursstart.
- Bartholomew, C., J. B. Green., A. C. Thiselton. Reading Luke: Interpretation, Reflection, Formation. Grand Rapids: Zondervan, 2005. (451 s)
- Green, J. B.. The Theology of the Gospel of Luke. New Testament Theology. Cambridge: CUP, 1995. (155 s)
- Reid, Barbara E. Choosing the Better Part? Women in the Gospel of Luke. Collegeville, MN: Liturgical Press, 1996 (260 s)
- Rowe, Kavin C. Early Narrative Christology: The Lord in the Gospel of Luke. Grand Rapids: Baker Academic, 2009. (290 s)
- Kompendium ca 70 sTotal antal sidor ca 1226 s
Ladda ner kursplan
Äldre kursplaner