SD0354 Skammens teologiska problematik
Kurskod
SD0354
Kursbenämning
Skammens teologiska problematik
Kursbenämning (engelska)
Shame From a Theological Perspective
Kursens poäng
7,5
Grundnivå
Förkunskapskrav
60 hp teologi eller religionsvetenskap, eller motsvarande.
Kursbeskrivning
Innehåll
Kursen vill ge insikter i skammens teologiska problematik och utmana tillreflektioner kring teologins kontextualisering i kulturella kontexter där människorsnarare brottas med skam- än skuldproblematik. Studenten ges möjlighet att imötet med litteraturen själv kritiskt reflektera över olika beskrivningar av skamoch teologiska svar på skammens problematik, samt att träna förmågan attformulera och argumentera för egna ställningstaganden. Kursenshuvudperspektiv är systematiskt teologiskt.
I kursen ingår följande moment:
- Skam och skuld i vär tid
- Olika sätt att teologiskt bemöta skammens problematik.
- Exempel på olika sätt att pastoralteologiskt bemöta skammens problematik.
- Konstruktivt arbete med egna ställningstaganden i dialog med kurslitteraturen
Förväntat studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenten uppvisa följande:
Kunskap och förståelse
- ge en sammanfattning av olika sätt att beskriva skammens problematik;
- beskriva några olika teologiska responser på skammens problematik;
- beskriva några olika pastoralteologiska strategier för att möta skammensprobelmatik.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att självständigt och kritiskt diskutera kursmaterialet;
- kunna skriftligt och muntligt kommunicera den inhämtade kunskapen;
- genomföra examinatoriska uppgifter inom givna tidsramar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera teologiska responser på skammens problematik;
- kritiskt värdera pastoralteologiska strategier för att möta skammens teologiskaproblematik;
- tentativt konstruktivt utveckla en egen integrerad modell som håller sammanteologiska och pastoralteologiska responser och strategier;
- visa förmåga att värdera konsekvenser för individ, kyrka och samhälle för olikateologisk och församlingsstrategiska val;
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap.
Examination
Examination sker genom skriftliga och/eller muntliga uppgifter, kontinuerligteller vid kursens slut. För godkänt betyg fordras att samtliga uppgifter fullgjorts.För arbeten som lämnats in efter överenskommet slutdatum kan betyget välgodkänd ej erhålls. För fullständiga examinationsvillkor hänvisas till PM förexaminationsföreskrifter och betygskriterier .
Lärare
Kursplanen fastställd
2008-06-15
Kurslitteratur
Kurslitteratur (1000-1200 sidor) väljes ur följande lista i samråd med examinator:
Alters, Robert H., Shame: a Faith Perspective, Routledge: New York 2009 eller annan upplaga. (ca150 s)
Andersen, Leif, Teksten og tiden – En midlertidlig bog om forkyndelsen: Bind 1, Fredericia: Kolon,2006. (i urval ca 150 s)
Andersen, Leif, Teksten og tiden – En midlertidlig bog om forkyndelsen: Bind 2 Fredericia: Kolon,2006. (i urval ca 200 s)
Brosche, Fredrik, m fl, Tro åt svenska folket, Uppsala: Pro Caritate, 1988. (ca 50 s)
Ingång nr 3 2001: ”Det kristna budskapet i en narcissistisk kultur”, (ca 50 s)
Flanders, Mischke, Honor, Shame, and the Gospel: Reframing Our Message and Ministry, WiliamCarey Publishing 2020 (ca 250 s)
Gustavsson, Henrik, ”Skam och skuld: utifrån ett psykologiskt och teologiskt perspektiv”, uppsats föryrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi 2005 (ca 95 s)
Hinlicky Wilson, Sarah, ”The Law of God”, i Lutheran Quarterly nr 4/2013, s 373-398.
Jackson, W. E. Reading Romans with Eastern Eyes – Honor and Shame in Paul`s Message andMission, Illinois: IVP Academic. (ca 250 s)
Philip D. Jamieson, The Face of Forgiveness: A Pastoral Theology of Shame and Redemption,Illinois: IVP 2016 (ca 180 s)
Larsson, Göran, Skamfilad: Om skammens många ansikten & längtan efter liv, Stockholm: Cordia2007. (ca 280 s)
Mann, Alan, Atonement for a “Sinless” Society: Engaging With an Emerging Culture, London:Paternoster Press, 2005 (ca 140 s)
Long, Jimmy, Emerging Hope, Illinois: InterVarsity Press 2004. (ca 250 s)
Nygren, Tomas, “Att predika lag och evangelium i en narcissistisk kultur”, i Johannelund 150 år:1862-2012 (red. Eriksson, LarsOlov och Larspers, Torbjörn), Uppsala: Johannelunds teologiskahögskola 2012, s 69-92.
Olofsson, Staffan, ” Skammens styrka – Kain och Abel som barn i en dysfunktionell familj”, artikel(pdf)
Pattison, Stephen, Shame: Theory, Therapy, Theology, Cambridge Univ. Press. 2000. (ca 350 s)
Smedes, Lewis B., Skam, skuld och befrielse,Örebro: Libris förlag 1993. (205 s)
Stockitt, Robin, Restoring the Shamed: Towards a Theology of Shame, Wipf and Stock Publishers2012 (ca 180 s)
Wilson, Sandra D., Released from Shame: Moving Beyond the Pain of the Past, InterVarsity Press,2002. (ca 200 s)
Withers, TrevorShame and the Gospel: Transforming our View of the Good News and our ChristianCommunities, Malcolm Down Publishing (238 s)
Ytterligare andra titlar kan väljas i samråd med examinator. Minst två akteulla artiklar från proQuesteller ATLA ska ingå i litteraturen.
Ladda ner kursplan
https://www.johannelund.nu/wp-content/uploads/2024/03/Plan-SD0354-Skammens-teologiska-problematik.pdf
Äldre kursplaner